Hvordan fungerer hjulbremsen?
Bremsesystemet på en tilhenger består av tre deler:
- Påløpsbrems
- Bremseoverføring
- Hjulbrems
Påløpsbremsen sitter fast i bilen via kulehansken. Kulehansken sitter fast i et rør som kan bevege seg forover og bakover, og når bilen bremser trykkes påløpet sammen. Påløpet og hjulbrems er koblet sammen via bremseoverføringen. Via vaiere og stenger overføres kraften fra røret i påløpet til hjulbremsen.
Hjulbremsens to viktigste deler er bremsetrommelen og bremseskoene. Bremsetrommelen er skrudd fast i hjulet og roterer rundt navet. Ved hjelp av hjullagre holdes friksjonen lav og hjulet ruller lett. Bremseskoene sitter fast montert på bremseskjoldene, og når bremsemekanismen aktiveres trykkes bremseskoene mot innsiden av trommelen. Da oppstår det friksjon mellom bremsetrommel og bremsesko, slik at tilhengerens fart reduseres.
Bremsemekanismen aktiveres når bremsevaieren trekker i ekspanderen, som i sin tur skyver på bremseskoene.
Kan man skifte selv?
Som privatperson kan du skifte dette selv, hvis du mener at du kan skru på biler og tilhengere. På hjemmesiden vår har vi samlet verdifull informasjon som du kan bruke når du reparere tilhengeren. Dessuten har vi lagt ut instruksjonsfilmer om hvordan forskjellige ting fungerer.
Vi i Valeryd pleier å si at hvis du føler deg usikker, råder vi deg til å oppsøke et verksted som kan hjelpe deg, eller noen du kjenner som kan hjelpe deg.