Informasjon om bremsesko

En hjulbrems består av to bremsesko, og når bremsemekanismen aktiveres presses bremseskoene fra hverandre slik at beleggflatene trykkes ut mot den roterende bremsetrommelen, og friksjonen gjør at man oppnår bremseeffekt. Bremsingen gjør at belegget slites og blir tynnere og tynnere. For at bremseeffekten ikke skal bli dårligere og dårligere må man justere bremsene med jevne mellomrom. Det er bra å kontrollere bremsene en gang i året: justere bremsene, smøre lagre og andre bevegelige deler. Hvordan ser bremseskoene ut, er noe slitt skjevt?

Når bremsebeleggene er slitt så mye at det er mindre enn 2 mm igjen, må bremseskoene skiftes. Hvor ofte man må skifte bremsesko avhenger dels av hvor mye man bruker tilhengeren, men også av hvor mye last man kjører med. Valeryd har egen produksjon av bremsesko som passer til alle de store fabrikatene: Al-ko, BPW og Knott.

 

 

Bromsback

Bremseskor till Knott

Bremseskor till AL-KO

Bremseskor till BPW/PEITZ/HAHN

Bremseskor till GSM

Bremseskor till OMC