Påskyver kort – Tilhengeren bremset ikke som den skal
Slik sjekker du bremseeffekten på tilhengeren
At påskyvningsreserven er for kort er en vanlig årsak til at tilhengere blir underkjent ved periodisk kjøretøykontroll (PKK). Dette betyr at påløpsbremsen begynner å virke for sent når man bremser. Når påskyveren trykkes sammen, skal bremseeffekten inntreffe nesten umiddelbart altså i det grønne området (A). Hvis bremseeffekten begynner i det gule området (B), er det stor risiko for at påløpsbremsen snart vil fungere dårlig fordi bremsedelene slites. Dersom bremseeffekten først kommer i det røde området (C), vil tilhengeren bli underkjent ved kontroll.
Vanlige årsaker til dårlig bremseeffekt:
1. Slitte bremseklosser/bremsebånd
2. Ujusterte bremser OBS! Juster alltid på selve bremsen – ikke ved å stramme strekkfisken!
3. Ødelagt eller dårlig automatisk revers (ryggesperre)
4. Ødelagt eller defekt påløpsbrems
Hvordan kontrollerer du dette?
Å teste bremseeffekten via håndbrekkspaken er ganske enkelt. Et godt tips for å teste når påløpsbremsen begynner å virke, er å bruke vårt enkle testverktøy. Med dette kan du presse sammen påskyveren rolig og kontrollert, og nøyaktig finne ut når bremseeffekten starter.
Hvis påskyvningsreserven er for kort
Hvis påskyvningsreserven er for kort til tross for at bremsene er godt justert, er en vanlig årsak at bremsearmen er dårlig justert. Bremsearmen skal ikke ha noe slark, men ligge an mot trekkstangen for optimal bremseeffekt. Bildet nedenfor viser hvordan bremsearmen skal ligge inntil trekkstangen.
For å justere bremsearmens posisjon er det enklest å skru inn den korte bremsearmen (bremsearmen/stangen) foran strekkfisken. Grunnen til at det ofte ikke hjelper å kun justere på strekkfisken, er at det samtidig påvirker bremsevirkningen til håndbrekkspaken.