Koniske rullelager

Koniske rullelager var i lang tid standard i mange tilhengere, campingvogner og andre typer etterkjøretøy. I dag er de i stor grad erstattet av moderne kompaktlager, men koniske rullelager er fortsatt vanlige i eldre kjøretøy og finnes fortsatt i reservedelsprogrammet for å dekke behovet ved renovering og vedlikehold.

Hvordan fungerer et konisk rullelager?

Et konisk rullelager har samme funksjon som et kulelager, men i stedet for kuler er det sylindriske ruller som løper langs løpebanen i ytterringen. Fordelen med sylinderformede ruller er at belastningen fordeles jevnt over en større kontaktflate. Det var nettopp denne egenskapen som gjorde lagertypen populær i hjulnav på eldre tilhengere, hvor variasjoner i last og veiforhold stiller høye krav til holdbarhet og stabilitet.

For å oppnå en stabil og balansert lagerfunksjon monteres koniske rullelager nesten alltid i par, med ett lager i hver ende av navet, vendt mot hverandre. Denne speilvendte monteringen gjør at lagrene sammen kan ta opp både trekk- og trykkrefter. På den måten fordeles belastningen jevnt, og lageret får en stabil drift.

 

 

Montering og smøring

Koniske rullelager krever manuell smøring med hjullagerfett ved montering. Hos VALERYD er hjullagerfett inkludert i alle våre pakkede koniske hjullager, slik at du har alt du trenger for en korrekt installasjon.

Vi anbefaler også at du sjekker og eventuelt bytter fett med jevne mellomrom, spesielt hvis tilhengeren brukes ofte eller i krevende omgivelser. Tørrkjøring er en vanlig årsak til havari, men lett å unngå med riktig vedlikehold.

I tromler med koniske rullelager finnes det også en navtetning. Dette forhindrer at smuss og støv trenger inn i hjulbremsen og ødelegger lager og andre viktige bremsekomponenter.

Når bør jeg velge koniske rullelager?

Hvis du har en eldre tilhenger eller campingvogn med trommelbremser, er det stor sannsynlighet for at den er utstyrt med koniske rullelager. I disse tilfellene er det viktig å bytte med riktige reservedeler.

For nyere tilhengere er det nesten alltid kompaktlager som gjelder. De krever mindre vedlikehold, men er ikke kompatible med nav som er konstruert for koniske rullelager.

Hvilket hjullager skal jeg velge?

Kort om fordeler og ulemper:

+ Tåler høy belastning
+ Velprøvd teknologi for eldre kjøretøy
+ Reservedeler er lett tilgjengelige
– Krever manuell smøring og justering
– Mer vedlikehold enn moderne kompaktlager

Koniske rullelager