Om tilhengeraksler
En tilhengeraksel må skiftes hvis den er skadd, eller hvis den har rustet. Hvis hjulbremsene må totalrenoveres kan det noen ganger blir billigere å kjøpe en helt ny aksel. Valeryd har et stort utvalg av aksler i forskjellige størrelser og av forskjellige fabrikater. I noen tilfeller kan både aksel og påløpsbrems være skadd, og da kan en akselpakke med både aksel og påløpsbrems være et alternativ. Les mer om dette lengre ned på siden.
Det er enkelt å skifte en tilhengeraksel. Først skrur man av hjulene, kobler fra bremsevaierne og fjerner den gamle akselen fra chassiset. Deretter kan man skru fast den nye akselen, feste de medfølgende vaierne og sette på hjulene igjen.
Å finne riktig tilhengeraksel kan være litt vanskeligere, og det er flere faktorer man må ta hensyn til.
- Finn ut hvilket akselfabrikat du har i dag. Det kan stå på navkappen, på et skilt på selve akselen eller på baksiden av bremseskjoldet.
- Finn ut hvilket påløp du har i dag. Det står på skiltet på påløpet. OBS! Ta et bilde eller skriv ned info på skiltet ved kontakt med oss!
- Sjekk totalvekten på tilhengeren. Det står i vognkortet, eller du kan søke på ditt registreringsnummer på Statens veivesens hjemmeside.
- Kontroller dine A- og B-mål.
- Kontroller hvilken boltsirkel (C) du har.
Axelpaket, axel och påskjutare
Valeryd tilbyr komplette pakkeløsninger for bremsesystemer, der både aksel og påløpsbrems inngår.
- Aksel med hjulbolter, og hjulbremser
- Komplett påløpsbrems
- Bremsevaiere
- Koniske muttere til vaiere
- Bremsestenger
- Utjevningsåk
- Strekkfisk
- Bremseberegningsbevis